Asi málokto sa zamýšľa, aká je história oblečenia, ktoré má na sebe. Prečo vznikli? Ako vznikli? Kto je za tým? Príde mi to ako zaujímavá téma a preto priblížim niekoľko z nich. 

 

V článku sa budem venovať len histórii a príbehu značiek. Sú to legendy medzi značkami pre športovcov, hikerov, alebo len tak, na bežné nosenie. Na konci niektorých značiek nájdete link na official web aj timeline/chronológiu histórie značky.

 

Na začiatok niečo zo SLOVENSKA 🙂 

 

Značka Black hill outdoor vznikla v roku 2012, no jej príbeh začal už pár rokov pred tým, v nádhernom prostredí na hraniciach Národného parku Muránska planina, v malej obci Michalová pri Brezne. Názov značky – v preklade „Čierny vrch“ – súvisí s vrchom nad dedinkou, ktorý tak nazývajú miestni. Možno sa opýtate, prečo má slovenská značka názov v angličtine? Jednoducho myslíme na budúcnosť a na to, že sa raz značka môže stať globálnou, nielen lokálnou. Naším cieľom je osloviť rôzne skupiny zákazníkov, ktorí tomu budú rozumieť a vedieť aj vysloviť.

 

 

MERINO OUTDOOR OBLEČENIE MADE IN SLOVAKIA

Za založením značky a nápadom vyrábať kvalitné 100% merino oblečenie svojim vlastným spôsobom stojí Peter Muránsky z Brezna so svojím tímom blízkych spolupracovníkov a športových nadšencov, ktorí ich produkty testujú.

Neprináleží mi rozprávať celý príbeh a preto dám dole odkazy, kde sa dozviete viac z oficiálnych zdrojov. Prečo, ako a s akou filozofiou značka vznikla.

Oficiálna stránka Black hill outdoor + eshop

Príbeh a história značky v interview pre Tyger.sk

Rozhovor so zakladateľom a majiteľom

 

 

Za zrodom značky Fjällräven stojí nadšenec menom Åke. Prišli povojnové 50. roky a Åke začínal doma v Örnsköldsviku pomaly spriadať plány. Každú voľnú chvíľu trávil v lese a často vyrážal na celý týždeň do severskej divočiny. Ako jeho nadšenie za objavovaním nových miest rástlo, zväčšovali sa aj jeho obavy z nedostatku ľahkého a funkčného vybavenia.

 

Preto sa rozhodol, že si sám navrhne a vyrobí lepší batoh. Upravil si batoh do tvaru V, aby udržal ťažisko čo najvyššie, pripevnil ho na drevený rám, ktorý mu zaistil stabilitu, a vyrazil. Jeho nová konštrukcia bola taká dobrá, že keď na ceste stretával skúsených lesníkov a pastierov sobov, žiadali ho, aby im tiež vyrobil rovnakú. To bol začiatok dlhej cesty značky Fjällräven.

 

Åke Nordin pomenoval svoju spoločnosť po polárnej líške, pre jej nezlomnosť a vynaliezavosť. Keď začal počet voľne žijúcich zvierat prudko klesať, podporil ich ochranu aj monitoring vedený odborníkmi z univerzity v Štokholme. Dnes sa populácia opäť rozrastá, klimatické zmeny však pred vedcov aj líšky stavajú stále nové výzvy.

 

Nápad sa zrodil v jeho pivnici vo švédskom meste Örnsköldsvik v roku 1960. Odvtedy zostávajú výrobcovia verní svojmu poslaniu, vyvíjať  nadčasové, funkčné a odolné outdoorové vybavenie, preukazovať zodpovednosť voči ľuďom, zvieratám a životnému prostrediu. Chcú tiež ľudí čo najviac inšpirovať k pobytu v prírode.

História značky podľa chronológie od vzniku SK verzia

História značky podľa chronológie od vzniku EN verzia

Officiálna stránka Fjällräven

 

 

Firmu Devold založil v roku 1853 na západnom pobreží Nórska Ole Andreas Devold. Medzi jej prvé produkty patrilo pletené termo oblečenie a doplnky, prevažne čiapky a rukavice. Po čase došlo na rozšírenie výroby o termo ponožky, pracovné odevy, vlnené funkčné prádlo, termoprádlo merino a pletené svetre pre mužov aj ženy. Pre robotníkov pracujúcich v chladnom podnebí a najmä pre rybárov pripravil Devold hrubý sveter, ktorý neskôr dostal názov „Islender“. Za najslávnejší produkt možno ale označiť sveter Blaatroia vyrobený v roku 1866. Pre rôzne voľnočasové aktivity ho začali využívať ľudia nielen v Nórsku, ale aj vo svete.

Ak ťa zaujíma celá história merino vlny a oblečenia, napísal som tom samostatný článok.

Ak by vás zaujímalo viac, v krátkom videu je veľmi pekne zhrnutá história značky priamo z Nórska.

Oficiálna stránka Devold

 

 

História obľúbenej švajčiarskej značky Mammut, produkujúcej kvalitné vybavenie pre horolezcov, turistov, nadšencov outdooru a prírody, ale aj bežných ľudí hľadajúcich kvalitu a funkčnosť, siaha do roku 1862, kedy ju založil Kaspar Tanner.

 

 

 

Fotka z roku 1900 so zakladateľmi Oscarom a Kasparom Tannerom.

História značky podľa chronológie od vzniku SK verzia

História značky podľa chronológie od vzniku EN verzia

Oficiálna stránka Mammut

 

 

História legendárnej značky The North Face® siaha do polovice šesťdesiatych rokov minulého storočia, konkrétne do roku 1966. Všetko začalo malou firmou v kalifornskom San Franciscu, ktorú založili dvaja vášniví športovci Douglas Tompkins a Kenneth „Hap“ Klopp.

Názov značky nebol vybraný náhodou, pretože v preklade znamená „severná cesta“. Medzi horolezcami je to označenie pre najstrmší, najnáročnejšie a ľadom často pokrytú stenu hory. Od svojho založenia sa značka The North Face ® mnohokrát prezentovala ako priekopník a inovátor funkčného outdoorového oblečenia a vybavenia. Produkty The North Face ® testujú najlepší športovci sveta.

 

Logo stvárňuje žulový masív Half Dome v Yosemitskom národnom parku. Half Dome je najvyššia kolmá stena na svete.

História značky podľa chronológie od vzniku EN verzia

Oficiálna stránka The North Face

 


Značka Millet sa preslávila v 30-tych rokoch, keď sa na trhu po prvý krát objavili nákupné tašky s ramennými popruhmi. O pár rokov neskôr sa tašky vyvinuli v batohy a táto myšlienka rýchlo vystrelila francúzsku značku na vrchol. Vývoj technického vybavenia do horského prostredia dal značke silný imidž, ktorý bol navyše posilnený podporou najlepších horolezcov generácie.

Pán a pani Marc Millet, (rodičia Raymonda a Reného Millet) pôvodne pracovali pre firmu Maréchal Oilcloth, ktorá sa zaoberala výrobou olejových plátien. V roku 1921 si v St.Fons, na južnom predmestí Lyonu, založili vlastnú spoločnosť špecializujúcu sa na výrobu vakov a brašní. Z počiatku mala spoločnosť len 10 zamestnancov. O 7 rokov neskôr sa výroba presťahovala do Annecy, aby bola bližšie k Alpám. Výrobná dielňa rástla, techniky sa zlepšovali a v roku 1934 sa na trhu objavili prvé batohy s pevnou konštrukciou. Vtedy vyšla prvá kolekcia vakov Millet.

 

História značky podľa chronológie od vzniku SK verzia

História značky podľa chronológie od vzniku EN verzia

Oficiálna stránka Millet

 

 

Merino vlna značky Icebreaker sa zrodila v horách Nového Zélandu na chrbte oviec merino, ktorých vlna je jemnejšia a hrejivejšia ako bežná vlna. V roku 1995 ju založil Jeremy Moon. V Icebreakri je všetko o funkčnosti – lepšia tepelná regulácia, mobilita, priedušnosť a padnúce strihy. Výrobca dbá na kvalitu vlny a ekologický prístup, preto si starostlivo vyberá farmy, z ktorých ovce pochádzajú. U Icebreaker-u si môžte pomocou BAA kódu odsledovať farmu, z ktorej ovce vášho produktu pochádzajú.

 

Motto značky

Skúmame vzťah medzi ľuďmi a prírodou. Je to o príbuznosti, nie o dobytí. Príroda je náš hrdina.

Filozofia značky

Vychádzajúc z presvedčenia, že príroda má riešenia, poskytujeme alternatívy prírodného výkonu k syntetickému odevu, aby sme pre náš druh a planétu vytvorili zdravšiu a udržateľnejšiu budúcnosť.

História značky podľa chronológie od vzniku SK verzia

História značky podľa chronológie od vzniku EN verzia

Oficiálna stránka Icebreaker

 

 

Zrejme málokto vie, že sa jedná o Českú značku. Liberecká spoločnosť Direct Alpine vznikla v roku 1997, kedy kamaráti Radek Nováček a Jirka Sika hľadali spôsob, ako tráviť menej času v práci a viac na skalách. Naivne si mysleli, že tento zamotaný problém vyriešia založením vlastnej firmy. To ešte nevedeli, ako veľmi sa zmýlili.

 

V roku 1999 vznikli prototypy membránového kompletu Devil Alpine, ktorý po mnohých inováciách zostáva v kolekcii aj dnes.

 

Direct Alpine sa môže pochváliť tým, že prevažná väčšina súčasnej produkcie vzniká v trinástich dielňach po celej Českej republike. Firma má stopercentnú kontrolu nad celým procesom výroby, môže preto všetky úpravy a nedostatky riešiť rýchlo a efektívne. Na vývoji oblečenia sa už niekoľko rokov okrem dizajnérov podieľajú aj členovia Direct Alpine test teamu. Patria medzi ne napríklad horskí vodcovia UIAGM, Zdeněk Hák a Radek Lienerth, legendy českého pieskovcového lezenia Peter „Špek“ Slanina a Jirka „Prcas“ Slavík, či rakúsky extrémny alpinista Markus Pucher.

Produkty testujú v tých najnáročnejších podmienkach. Príkladom môže byť prvovýstup cestou Satisfaction. Na Gašerbrum I, za ktorý Zdeněk „Háčik“ Hák získal spolu s Márou Holečkom prestížne medzinárodné ocenenie Zlatý cepín.

Oficiálna stránka Direct Alpine a história značky podľa chronológie od vzniku

 

 

La Sportiva sa zrodila v roku 1928, kedy Narciso Delladio začal s ručnou výrobou drevákov a kožených topánok pre farmárov a drevorubačov žijúcich v údoliach Fassa a Fiemme v talianskych Dolomitoch. Po skončení svetovej vojny vzrástol dopyt po kvalitnej obuvi, preto Narciso najal ďalších zamestnancov. Reputácia spoločnosti Calzoleria Sportiva čoskoro presiahla hranice horských údolí.

 

Všetko začalo v okamihu, keď sa v údoliach Fassa a Fiemme začali šíriť zvesti o šikovnosti Narcisa Delladia, ktorý dokázal pre lesných robotníkov a farmárov vyrobiť naozaj kvalitné obutie. Počas druhej svetovej vojny šil Narciso horské topánky pro taliansku armádu. Do tohto obdobia tiež spadá vznik patentovaného systému šnurovania, ktorý neskôr prevzali ďalší renomovaní výrobcovia obuvi.

 

V súčasnosti vyrába La Sportiva obuv takmer pre všetky možné outdoorové aktivity. Topánky na lezenie, vysokohorskú turistiku a expedičné horolezectvo sa dokonca radia k absolútnej špičke na trhu. Ponuka sa nedávno rozrástla o obuv pre skialpinizmus a beh v horskom teréne. Výrobe topánok úspešne sekunduje stále sa rozširujúca produkcia technického oblečenia na beh, lezenie a skialpinizmus. Prevažná časť výroby stále prebieha v sídle firmy v mestečku Ziano di Fiemme, vybavenie s logom La Sportiva však zakúpite vo viac ako 70 krajinách sveta.

 

Motto značky

Ak sa chcete dostať na vrchol, je to Vaše poslanie, cieľ, inštinkt, povolanie. Je to príbeh La Sportivy, našej misie, od roku 1928.

História značky podľa chronológie od vzniku SK verzia

História značky podľa chronológie od vzniku EN verzia

Oficiálna stránka La Sportiva

 

 

Vybavenie označené logom značky, ktorej názov vychádza z mena prvého okrídleného jaštera Archaeopteryx lithographica sa začalo datovať v roku 1991 v kanadskom Vancouveri. Spoločnosť založili lezci Dave Lane a Jeremy Guard, niet preto divu, že aj dnes zostáva miestom, kde sa stretávajú ľudia rovnakého zmýšľania. Založenie sa datuje o dva roku skôr v 1989, pod vtedajším prvím názvom Rock Solid.

 

Arc’teryx si kladie za cieľ produkovať vybavenie, vďaka ktorému sa zákazníci nebudú musieť pri svojich vonkajších aktivitách vôbec obzerať na podmienky. Základ tejto doktríny tvoria dva faktory, a to vysoká miera ochrany pred živlami a jednoduchosť použitia. Hľadanie elegantne prostých riešení tvorí pevnú súčasť filozofie značky.

V Arc’teryx sa považujú za jednu z najvášnivejších a najdôslednejších odevných spoločností v outdoorovom priemysle.

Oficiálna stránka Arc’teryx

 

 

 

Spoločnosť bola založená v roku 1950, začala výrobou lyžiarskych topánok a o 15 rokov uviedla prvé lyžiarske topánky so sponami. Zo značky sa postupne stáva tradičný výrobca skialp vybavenia, ktorý prináša na trh špičkové produkty najmä pre skialpinistov a horských bežcov.

 

 

Fritz Barthel, vynálezca tzv. pinového viazania, a jeho “gang” v roku 1988

Tvar a vizuál loga sa vyvíjal z roka na rok, až dospel do aktuálnej podoby, ktorá má vyobrazovať snežného leoparda, inak nazývaného Irbis.

História značky podľa chronológie od vzniku SK verzia

História značky podľa chronológie od vzniku EN verzia

Oficiálna stránka Dynafit

Použité pomocné zdroje: Wikipedia, Hudysport, Canva, Freepik, Oficiálne weby značiek obsiahnuté v článku

Ak máte nejaké obľúbené značky, ktoré v článku nie sú spomenuté, napíšte mi a možno spracujem pokračovanie 🙂 .Verím, že článok bol zaujímavý a priniesol trošku iný pohľad na oblečenie a vybavenie, ktoré tak radi využívame pri svojich aktivitách.

Ak ťa môj blog a články v ňom zaujali, prihlás sa na odber. Články s takmer nulovou hodnotou nás doslova zaplavujú a zvyknú byť otravne časté. V mojich ponúkam hĺbku a píšem radšej menej, no kvalitne a tématicky.