Tento článok bude o čosi krátší. Chorvátsko a severnú Dalmáciu som sa tento krát rozhodol navštíviť so svojou rodinou.

V článku s zameriam najmä na niekoľko menej frekventovaných miesť, ktoré sa mi zapáčili a chcel by som ich s vami pozdieľať. Zdieľam v ňom s vami otvorene aj môj vzťah k rodine a vyjadrujem, aké je dôležité si vzťahy upevňovať.

Rodinná dovolenka, už som aj skoro zabudol aké to je

Posledných 6 rokov, odkedy som začal viac cestovať som nenásilne a nenápadne podnecoval vo svojej rodine, aby sme viac času trávili spolu aj niekde inde, ako iba v prostredí, ktoré už poznáme. Samozrejme, všetko chcelo čas a o to viac sa teším, že túto dovolenku iniciovala moja drahá sestrička 🙂

Tým, že sa učím niekedy veci nechať tak a prenechať iniciatívu niekomu inému, som to s radosťou urobil a sestra našla oblasť v Chorvátku, kde sme spolu strávili 7 dní.

SRIMA, Chorvátsko a severná Dalmácia

Srima je dedinka, ktorá je v podstate hneď pri Vodiciach, ktoré sú známejšie a aj preplnenejšie. Bolo tam pekne, na môj vkus však príliš veľa ľudí, rušno a preplnené pláže.

Moja povaha dobrodruha, ktorý sa rád túla a objavuje však ani tu nijako netrpela. Okolie je totiž plné krásnych miest, kde sa zatúla pomenej ľudí. Narozdiel od tých frekventovanejších, akými je aj Srima a Vodice.

Autom, vyše 800 KM cez Maďarsko

Vyrazili sme v piatok 22:30 večer a o 8:30 ráno sme už boli pri pláži. Cestovanie v noci má, ako všetko svoje výhody aj nevýhody. V tomto prípade sme skutočne nemali žiadnu dopravnú zápchu a na počudovanie sa mi v aute pri šoférovaní ani raz nedriemalo. Možno aj preto, že som na takú dlhšiu trasu odskúšal nové autíčko Toyota Corolla Hybrid 🙂 .

Zbalení, vyráža sa

Malý trik na ušetrenie ohľadom kúpy maďarskej diaľničnej známky

Oplatí sa ju kúpiť cez originál maďarskú stránku a doménu. V domácej mene vo forintoch, tým sa vyhnete kurzovému rozdielu.

Tu je link, kde som kupoval ja. Zároveň dolu zdieľam foto návod a rozdiel. Je dôležité prepnúť si to do maďarského jazyka, pretože vtedy sa vám prehodí aj mena. Keď sa bavíme o 10 dňovej, cez forinty to vychádza 5500+200 poplatok – čo mi vyšlo na cca 15,30€. Kdežto keď si to necháte v €, tak to vyjde vyše 20€.

V Srime bývame na jednom mieste v dvoch apartmánoch oproti sebe. Ku moru to máme ani nie 100m. No a ja už sa pustím do zdieľania toho hlavného, prečo vlastne tento článok píšem.

Rybárska dedina Tribunj

Ak chcete pokľudnejšie miesto na bývanie, odporúčam rozhodne zostať tu. Malebná, pekná prímorská dedinka, nad ktorou sa týči pekný kostolík Sv Nikola a sú odtiaľ veľmi pekné výhľady na okolité pobrežie. Dokonca, keď je dobrá viditeľnosť uvidíte aj okrajovú časť ostrovov Kornáty, ktoré sú jedným z mnoha klenotov Chorvátska.

Výhľad z vrchu Tribunju

Ostrov Prvič

Od pobrežia je veľmi blízko. Výborné spojenie je najmä z prístavu vo Vodicach, cesta taxiboatom je cca 10min a ceny sa pohybujú od 2-5€ za jednosmernú jazdu. Ak si znovu chcete oddýchnuť od zhonu, navštívte ho. Sú v ňom dve malé mestečká, možno ich lepšie nazvať dedinkami. Krásne, úzke uličky dodávajú nádhernú atmosféru, kedy cítite v horúcom letnom dni nie len prievan v nich, no najmä pohľadenie na duši, či už vizuálne tak aj sirituálne 🙂 .

TIP na výlet loďou s preskleným dnom.

Rozhodli sme sa vyskúšať aj plavbu nezvyčajnou loďou, ktorá má presklenú istú časť spodku, kde môžete pozorovať morské dno. Viditeľnosť je cca 15 metrov pod loďou. Veľmi príjemný kapitán a jeho syn to robia zábavnou formou a zároveň sa veľa dozviete aj o živočíchoch, ktoré ste možno doteraz nepoznali. Počuli ste apríklad o takých morských uhorkách? Niečo málo k tomu napíšem.

Holotúrie, ľudovo nazývané morské uhorky

Na svete existuje vyše 1100 druhov.  Holotúrie majú veľmi dôležitú úlohu – živia sa organickými usadeninami na dne a čistia moria. Potravu zbierajú pomocou chápadiel, ktoré sa nachádzajú pri ústnej dutine. Sú veľmi cenené, údajne podporujú libido a maju afrodiziakálne účinky, (no neviem, ľudia veria kadečomu, je však pravdou že tvarom sa podobajú na penis, tak možno na tom niečo bude 😀 . ) . Vo veľkom množstve ich ľudia chytajú najmä v ázii. Žial sa vyskytujú často aj na čiernom trhu, nakoľko ich hodnota sa pohybuje aj 500 dolárov /kg.

Výlet loďou trvá niečo vyše 4 hodiny s tým, že hodinová zastávka je v spomínanej rybárskej dedinke Tribujn a hodinka ešte na ostrove Prvič. Cena pre dospelého je 22€ a pre dieťa 12€. Podľa mňa super. Nozaj odporúčam.

Kanál svetog Ante

Tip na tento výlet som dostal v požičovni bajkov. So Srimi do Šibeníku to nie je ďaleko, na bajku cca 20 km. Po požičaní bajku (cena 20€ na 24h), som sa vybral na skoro celodenný výlet. Mám rád najmä cestičky, ktoré idú mimo hlavných ťahov.

Pomedzi suché, horúce olivovníkové háje pedálujem a v pozadí vyhrávajú cikády. Nestretávam žiadnych ľudí, ani autá. Míňam Baraka winery, 11:00 open, píšu. OK, cestou naspäť sa zastavím a možno bude nejaká spontánna ochutnávká 🙂 . Po asi 20 minútach prichádzam ku šibenskimu mostu, ktorý je frekventovaný tým, že je hlavným ťahom. Kochám sa peknými výhľadmi, spestrené to mám bungee jumpingom, ktorý mladí chalani prevádzkujú z mosta. Cena 60€ za jeden skok.

Prechádzam cez Šibeník (o ňom napíšem nižšie) a na námestí si naberám čerstvú vodu. Je mi čoraz teplejšie a preto trielim ku pobrežiu k spomínanému kanálu svetog Ante. Pekná cestička pri krásnych plážach. Stretávam minimum ľudí a vyberám si nádhernú kamesnistú pláž pri borovicovom lesíku, s azúrovou vodou a holý sa hádžem do mora ako najradostnejšie malé dieťa.

Cesta pokračuje lemujúc pobrežím a lesíkmi. Dá sa ísť aj na malý ostrov, ktorý spája drevený most. Nájdete tam pozostatok obrannej pevnost sv. Mikuláša. Tu som našiel pokoj, ktorý mi práve v rušnej Srime a Vodiciach chýbal. Cestou naspäť sa zastavujem v krásnych starých uličkách šibeníka a pri fajnovom bielom vínku si dávam obedík.

Pevnosť

Šibeník

Asi nájdete mnoho článkov o tomto mestečku. Preto nebudem rozpisovať kam ísť. Moja rada a tip znie. Choďte kdekoľvek v ňom, pretože každé kroky vás zavedú ku niečomu peknému. Najhoršie čo by ste urobili by bolo, keby ste tie kroky neurobili a ostali ležať iba na pláži. Atmosféra dýcha históriou, príbehmi. Občas mám rád si len tak sadnúť a pozorovať ľudí, zvieratá, stromy. Jednoducho všednosť bežného života mimo domova.

Spoločná večera

Výlet s maminou na Ostrov Murter a Tisno

Ponorky sa neplavia len v moriach a oceánoch, občas plávajú aj do medziľudských vzťahov. Výnimkou rozhodne nie sú ani tie rodinné, práve naopak.

Keď to už viem, alebo keď aj nie, je pre mňa vždy to najlepšie čo môžem v takej chvíli urobiť, odísť niekam preč. Prejsť sa, športovať, fotiť, tancovať, jednoducho čokoľvek. Ponorka ihneď mizne. Tentokrát sa ku mne pridala aj mamina, i keď už som myslel, že bude chcieť zostať 😀 .

Spontánne som vybral smer na druhú stranu a do „oka“ mi padol ostrov Tisno a Murter. Do Tisna je zaujímavý zdvíhací most. Keď idú lode, semafor vás zastaví a cesta sa zrazu dvíha na 2 časti. Išli sme až na koniec osttrova Murter, kde sme zaparkovali v odľahlej časti pri cintoríne. Naozaj tichá pláž, kde bolo minimum ľudí. Všetko bolo také pokojnejšie, no a aspoň z môjho pohľadu takýto skutočný pokoj a plynutie vytvára a robí zrazu všetko krajším.

S maminou sme si skvele pokecali. Chcem vyzdvihnúť a zmieniť náš vzťah, ktorý máme čím ďalej tým lepší. Veľmi som za to vďačný sebe aj jej. Nám obom. Prechádzame sa okolo mora dávame si okrem pohybu aj odpočinok a potom si zájdeme na dobrý obedík v prímorskej reštaurácii Konoba Treva.

V blízkom okolí odporúčam ešte navštíviť aj Brdaricu, Žaborič a Grebašticu. Síce som ich už nestihol navštíviť, ale aj z odporúčania domácich vyznievajú ako pekné miesta, kde nájdete aj krásne pláže, aj pekné borovicové lesíky.

Na záver ešte raz ĎAKUJEM svojej rodinke, mamine, tatinovi, sestre, švagrovi a dvom synovcovm Matimu a Tobimu. Že sme spolu strávili taktýto krásny čas na mieste inom ako je domov. Na mieste, kde isté veci, ktoré sa možno v domácom prostredí bojíme rozoberať, sa tu v istých okamihoch, či už komfortných tak aj nekomfortných podarilo uvolniť.

PS: Čoraz lepší vzťah mám so všetkými s rodiny, len nie so všetkými som si v Chorvátsku zvečnil fotku 😀 .

No a ešte niekoľko krásnych momentiek. Tie mám ja totiž najviac rád. Asi preto, lebo práve vtedy sú ľudia najviac ľuďmi a takýmí, akí v danom momente skutočne sú.

Mati a ja momentka

Pozdravuje VLADO. Žite zdravo a radostne… život bude plynúť inak.

Ak sa vám tento, alebo aj moje iné články, či témy páčia a dávajú vám zmysel, prihláste sa na odber. Ďakujem a budem sa tešiť aj na prípadnú diskusiu a konštruktívnu výmenu poznatkov a názorov.